Σάββατο 16 Μαΐου 2009
Σημεία ομιλίας Υπ. Δικαιοσύνης Νικ. Δένδια κατά την έναρξη των εργασιών του 34ου Συνεδρίου της Ομοσπονδίας Σωφρονιστικών Υπαλλήλων Ελλάδος
"Το Υπουργείο Δικαιοσύνης αναγνωρίζει την προσφορά των υπαλλήλων των καταστημάτων κράτησης κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν. Αναγνωρίζει, επίσης, πως σε έναν χώρο όπως οι φυλακές, η διαφθορά -σε όποιο βαθμό και εάν υφίσταται- δεν μπορεί να συντηρηθεί χωρίς εμπλοκή κάποιων, έστω ελαχίστων, εκ των έσω.
- Δεν γενικεύει, δεν ισοπεδώνει.
- Δεν διώκει σωφρονιστικούς, ή άλλους, υπαλλήλους.
Οφείλει να προασπίζει την εύρυθμη λειτουργία και ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης, τηρώντας απαρέγκλιτα τα προβλεπόμενα.
Επιδιώκει συνεργασία με την ΟΣΥΕ για την λύση των χρόνιων προβλημάτων του σωφρονιστικού συστήματος, αλλά δεν χαϊδεύει αυτά, δεν χαρίζεται σε συμπεριφορές και ενέργειες που χρήζουν διερεύνησης, που παρεκκλίνουν από τις προβλεπόμενες και ενδεδειγμένες, που απαιτούν την εφαρμογή των προβλεπόμενων διαδικασιών .
-Με δεδομένη την επιλογή του Υπουργείου να συγκρουσθεί με τη διαφθορά σε κάθε επίπεδο, η σκληρή στάση σε ορισμένα περιστατικά καταδεικνύει τη βούληση να περιορισθούν τα φαινόμενα διαφθοράς.
Σε αυτή τη μάχη η συμβολή της ΟΣΥΕ μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική.
Εκτιμώ πάντα, στην πορεία μου, τις σταράτες κουβέντες. Και δεν αντιλαμβάνομαι τις συναντήσεις μας, σε οποιοδήποτε επίπεδο, σαν ένα πλαίσιο a priori συμφωνίας σε όλα. Κάθε συζήτηση προϋποθέτει διαφορετικές απόψεις οι οποίες στόχο έχουν το κοινό καλό, την κοινή προσπάθεια για να καταλήξουμε σε αυτό που όλοι θέλουμε: τον εκσυγχρονισμό και τον εξανθρωπισμό του σωφρονιστικού μας συστήματος.
Δεν μας είναι αδιάφοροι οι κρατούμενοι. Δεν είναι «κάτι άλλο». Είναι ένα τμήμα της ελληνικής κοινωνίας. Προσβλέπω στην επανένταξη του καθενός στο κοινωνικό σύνολο. Πιστεύω ότι και η ελληνική κοινωνία σε αυτό πρέπει να προσβλέπει. Καμιά κοινωνία στον κόσμο δεν έχει περιθώριο να χάνει ανθρώπινες ψυχές. Οφείλει να παλεύει, οφείλεται να μάχεται για την επανένταξη κάθε κρατούμενο. Αυτή την αντίληψη πρέπει να έχει κάθε προοδευμένο σωφρονιστικό σύστημα.
Θα μου επιτρέψετε επίσης να είμαι ξεκάθαρος μαζί σας. Ξέρω καλά ότι στο διάστημα που είμαι Υπουργός έχουν «σκιές» οι μεταξύ μας σχέσεις. Η προσπάθεια που θα ήθελα να καταβάλλουμε μαζί το προσεχές διάστημα είναι να τις διαλύσουμε αυτές τις «σκιές». Η ειλικρινής συζήτηση είναι ο μόνος τρόπος για να τις διαλύσουμε. Είμαστε στρατιώτες σε έναν κοινό σκοπό.
Ξέρετε καλά, όπως ξέρω και εγώ, ότι όπως και σε εφορίες, όπως και σε πολεοδομίες, όπως και σε άλλες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, υπάρχει και στο σωφρονιστικό σύστημα σημαντικό πρόβλημα διαφθοράς. Θέλετε να κλείσουμε τα μάτια μας και να πούμε ότι δεν υπάρχει; Μπορούμε να το κάνουμε, αλλά δεν θα βοηθήσει σε τίποτα το σωφρονιστικό σύστημα.
Πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα αν αφορά η διαφθορά το σύνολο των σωφρονιστικών υπαλλήλων. Πολλοί θέλουν να παρουσιάσουν ότι αυτό λέω. Δεν είναι η αλήθεια. Η απάντηση στο ερώτημα είναι ένα απόλυτο όχι. Δεν αφορά η διαφθορά όλους τους υπαλλήλους, δεν αφορά η διαφθορά την πλειοψηφία των υπαλλήλων. Αφορά περιορισμένο αριθμό, αλλά όπως πολύ καλά ξέρετε αρκεί ένα μικρόβιο για να διαλύσει έναν οργανισμό.
Μόνοι σας, μεταξύ σας, έχετε ονόματα. Φαντάζομαι ότι ένα αστείο που έχει φθάσει στα αυτιά μου, έχει φθάσει και στα δικά σας. Ότι υπάρχει υψηλόβαθμος υπάλληλος σε σωφρονιστικό κατάστημα ο οποίος αποκαλείται «το απλωμένο χέρι». Δεν το ακούτε πρώτη φορά. Δεν το ακούτε πρώτη φορά ότι υπάρχουν και άλλες δικογραφίες εκτός από τη γνωστή δικογραφία που έθιξε ο Πρόεδρός σας. Δεν μου επιτρέπεται βέβαια να σχολιάσω οποιαδήποτε δικογραφία. Αλλά ουδείς ήταν θα ήταν ευτυχέστερος εμού αν μπορούσαμε να καταλήξουμε σε ένα πόρισμα επί της υπουργίας μου ότι το σωφρονιστικό σύστημα είναι απολύτως ελεύθερο της διαφθοράς. Μακάρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Το θέλετε κι εσείς όσο το θέλω κι εγώ. Πρέπει όμως να παλέψουμε όλοι μαζί.
Θέλω και πάλι να διευκρινίσω ότι το ζήτημα της διαφθοράς δεν αφορά τη συντριπτική πλειοψηφία του κλάδου. Ξέρω πολύ καλά, έχω επισκεφθεί αρκετά καταστήματα και το γνωρίζετε, ότι η συντριπτική πλειοψηφία, κάτω από συνθήκες που σε μεγάλο βαθμό περιγράψατε κ. Πρόεδρε, μάχεται και προσπαθεί να πετύχει με ελλιπή μέσα δύσκολους σκοπούς.
• ΘΕΣΜΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
1. Ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό
- Οι ελλείψεις είναι γνωστές. Νοιώθω βαθιά την ανάγκη να προασπίσω το έργο των προκατόχων μου, του κ. Παπαληγούρα και του κ. Χατζηγάκη για τη συστηματική προσπάθεια που κατέβαλλαν για την ενίσχυση των καταστημάτων κράτησης με προσωπικό.
- Ήδη έχουν προσληφθεί 703 σωφρονιστικοί υπάλληλοι την τελευταία τετραετία
- Διορίζονται εντός τριμήνου 144
- Έχει εξασφαλισθεί η κατ’ αρχήν έγκριση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών για την πλήρωση 600 θέσεων προσωπικού φύλαξης. Συνολικά δηλαδή θα υπάρξει αύξηση 1500 θέσεων προσωπικού μέσα σε μια πενταετία.
2. Εκπαίδευση προσωπικού
- Δίνουμε βαρύνουσα σημασία.
- Σκοπός η αναβάθμιση στην εισαγωγική εκπαίδευση και η σύσταση προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης
• Εξετάζεται η δημιουργία Κέντρου Εκπαίδευσης από κοινού με την Υπηρεσία Εξωτερικής Φρούρησης
Επιδιώκουμε
- την αναμόρφωση του υφιστάμενου τρόπου λειτουργίας της εισαγωγικής εκπαίδευσης (με την εισαγωγή θεματικών ενοτήτων που αφορούν στην ουσιαστική-πρακτική ενημέρωση-εκμάθηση για την άσκηση των καθηκόντων)
- ένα πλαίσιο λειτουργίας, της δια βίου εκπαίδευσης ώστε να παρέχει ουσιαστική ενημέρωση (π.χ. σενάρια έκτακτης ανάγκης, βελτίωση επαγγελματικών δεξιοτήτων)
Στην προαναφερθείσα διαδικασία είναι αυτονόητη η συνεργασία με την ΟΣΥΕ
3. Κανονισμός Ασφαλείας
- Μου ετέθη υπόψη μου προς υπογραφή ένας σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης σαν Κανονισμός Ασφαλείας που δεν περιλαμβάνει λεπτομερή σχέδια δράσης υπό συγκεκριμένες συνθήκες.
Εφόσον η ΟΣΥΕ επιθυμεί άμεση υπογραφή, θα την υπογράψω. Αλλά είναι ένας Κανονισμός Ασφαλείας που πρέπει να τον ξαναφτιάξουμε μαζί και να ζητήσουμε τεχνογνωσία από το εξωτερικό.
4. Πρόσληψη Διευθυντών (αρ. 19 νομοσχεδίου)
Η διάταξη δεν αναιρεί αυτό που πρότεινε εξ’ αρχής και εξακολουθεί –έστω διαφοροποιημένα – να διατυπώνει η ΟΣΥΕ: ο υποψήφιος Διευθυντής μπορεί να είναι απόφοιτος της ΕΣΔΔ, πτυχιούχος με εξειδίκευση στον σωφρονιστικό τομέα, δημόσιος υπάλληλος με συναφή εμπειρία (συνεπώς και σωφρονιστικός υπάλληλος)
Ο Ν. 2408/1996 προβλέπει την πλήρωση θέσεων Διευθυντών και Υποδιευθυντών φυλακών από δικηγόρους
5. 7μελές Υπηρεσιακό Συμβούλιο (αρ. 17 νομοσχεδίου)
Στην Ολομέλεια της Βουλής θα εξετασθεί μια αλλαγή που έχετε ζητήσει. Θα την κάνω ως αρχικό κεφάλαιο στην προσπάθεια που θέλω να ξεκινήσουμε όλοι μαζί.
6. Επάνδρωση και ουσιαστική λειτουργία του Σώματος Επιθεώρησης Φυλακών
- Εκπεφρασμένη βούληση για τη στελέχωση με μόνιμο και ικανό προσωπικό και, παράλληλα, αναβάθμιση του ρόλου
8. Μετασωφρονιστική μέριμνα
Προωθείται η αναβάθμιση του ρόλου της ΕΠΑΝΟΔΟΥ ώστε να συμβάλει ουσιαστικότερα στην κοινωνική και επαγγελματική επανένταξη των κρατουμένων.
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1. Κτιριακές Υποδομές
Κατασκευαστικό πρόγραμμα σε εξέλιξη:
- Ολοκληρώνονται και τίθενται σε λειτουργία εντός του 2009 τα νέα Καταστήματα Κράτησης Νιγρίτας Σερρών και Χανίων ενώ, εντός του 2010 το νέο Κατάστημα Κράτησης Νικηφόρου Δράμας. Μια από τις νέες φυλακές θα είναι ειδικού τύπου, για βαρυποινίτες, ώστε να γίνει πράξη ο διαχωρισμός των κρατουμένων.
- Κατάργηση των Φυλακών Κορυδαλλού
Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο απομάκρυνσης των Φυλακών Κορυδαλλού. Αλλά αυτό θα το ανακοινώσω όταν θα είμαι απολύτως έτοιμος. Και απολύτως έτοιμος θα είμαι όταν έχουν εξευρεθεί οι τοποθεσίες και θα έχουν εξασφαλισθεί και τα χρήματα. Στη θέση του Κορυδαλλού χρειαζόμαστε μια φυλακή υποδίκων μέσα στα όρια της Αττικής και άλλες δυο εκτός των ορίων της, για συνολικά 2.500 κρατουμένους. Συνολική δαπάνη πέραν της προβλεφθείσης γύρω στα 190 εκατομμύρια ευρώ. Ευελπιστώ ότι σε ένα μήνα από τώρα μπορεί να έχω και την απάντηση για τα συγκεκριμένα ερωτήματα. Αλλά για να το ανακοινώσω πρέπει να είμαι απολύτως βέβαιος ότι μπορώ να το κάνω. Έχω ζητήσει να αναθεωρηθεί το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Καταστημάτων Κράτησης, για να δούμε πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις στα χρόνια που έρχονται.
2. Ενίσχυση τεχνολογικών υποδομών
- Γίνεται προσπάθεια κοστολόγησης των αναγκών. Προωθείται η διασύνδεση των πληροφορικών συστημάτων των καταστημάτων κράτησης και Κεντρικής Υπηρεσίας Υπουργείου Δικαιοσύνης (έχει ήδη κατατεθεί πρόταση στο Υπουργείο Οικονομικών, προϋπολογισμού 300.000 ευρώ)
- Εξετάζεται (έρευνα αγοράς–οικονομική δυνατότητα) η προμήθεια μηχανημάτων ανίχνευσης (ναρκωτικών, αντικειμένων)
- Εξετάζεται δυνατότητα προμήθειας συσκευών ανίχνευσης-απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων (ώστε να διευκολυνθεί η εφαρμογή του αρ. 24, παρ. 2, 3 περί απαγόρευσης χρήσης κινητών στο νέο νομοσχέδιο). Παράλληλα, η νομική πρόβλεψη θέλει να απαξιώσει τη συγκεκριμένη συμπεριφορά εμπορίας κινητών στις φυλακές.
3. Ένταξη υπηρεσιών υγείας στο ΕΣΥ
- Προβλέπεται στο νομοσχέδιο για την ιατροδικαστική (αρχικό στάδιο).
- Θα ακολουθήσει η διευθέτηση των λειτουργικών ζητημάτων
4. Οικονομικά αιτήματα
Στο πλαίσιο της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να ικανοποιηθούν δίκαια αιτήματά σας, ειδικά σε ότι αφορά την υπερωριακή σας εργασία και τα νυχτερινά.
Νομίζω ότι είναι μια ευκαιρία το Συνέδριό σας να κάνουμε μια νέα αρχή. Η σχέση μας ξεκίνησε με ένα «τραύμα». Συνομολογώντας τους κοινούς μας στόχους μπορούμε μαζί να αναλωθούμε σε μια κοινή προσπάθεια".
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου