Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2008

ΣΕ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΚΡΟΣΩΠΩΝ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ Η ΑΝΤΖΕΛΑ ΓΚΕΡΕΚΟΥ


Με πρωτοβουλία του πολιτικού εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ για θέματα του ΥΠΕΣΔΔΑ, κ. Χάρη Καστανίδη, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη των Πολιτικών Εκπροσώπων του ΠΑΣΟΚ, στο ΙΣΤΑΜΕ, με θέμα τη διοικητική μεταρρύθμιση.Συμμετείχε και η βουλευτής Αντζ. Γκερέκου.

Μετά το πέρας της σύσκεψης, η κα Γκερέκου έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Η σημερινή σύσκεψη είχε ως αντικείμενο το ιδιαίτερα σοβαρό ζήτημα της διοικητικής μεταρρύθμισης.

Έγινε μία πολύ καλή συζήτηση, με ανταλλαγή απόψεων, ενώ για άλλη μια φορά επιβεβαιώθηκε η σταθερή και ξεκάθαρη θέση του ΠΑΣΟΚ για το σύνολο των ζητημάτων που αφορούν τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας.

Οι Έλληνες πολίτες, όλοι εμείς, ακούμε να λέγονται πολλά από την Κυβέρνηση της Ν.Δ. και για τον Καποδίστρια ΙΙ, αλλά όπως αποδεικνύεται κάθε φορά, όλα είναι γενικολογίες και επιπόλαια επικοινωνιακά τερτίπια.

Δυστυχώς, η πραγματικότητα δεν είναι άλλη από το γεγονός ότι ουσιαστικά δεν έχει κάνει το παραμικρό ώστε να προωθήσει με ουσιαστικό τρόπο την διοικητική μεταρρύθμιση που χρειάζεται η χώρα. Σίγουρα επίσης, δεν έχει την πολιτική βούληση και την τόλμη να το πράξει, έστω και αν η ΚΕΔΚΕ και η ΕΝΑΕ, στα πρόσφατα συνέδρια τους, όσο βέβαια και το ΠΑΣΟΚ, είχαν διαβεβαιώσει την κυβέρνηση, μέσω του αρμόδιου Υπουργού Εσωτερικών κ. Παυλόπουλου, πως με συγκεκριμένες προϋποθέσεις η διοικητική μεταρρύθμιση και μπορεί και πρέπει να προχωρήσει.

Ποια είναι η σημερινή κατάσταση: H αυτοδιοίκηση ‘Α και ‘Β βαθμού, είναι θεσμός, αποδυναμωμένος σε όλα τα επίπεδα. Οι δήμοι δεν έχουν να πληρώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα, η Αυτοδιοίκηση στο σύνολο της δεν έχει αυτά που της αναλογούν ώστε να συνεισφέρει στην επίλυση των τοπικών προβλημάτων.

Αρκεί να λάβουμε υπόψη πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αναγνώρισε πως τα παρακρατηθέντα μέχρι σήμερα από τους πόρους της Αυτοδιοίκησης φτάνουν συνολικά τα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Ωστόσο η προκλητική αντίφαση είναι πως μόνο χίλια επτακόσια εκατομμύρια ευρώ, έχει δεσμευτεί η Κυβέρνηση πως θα αποδώσει, σε επτά ετήσιες δόσεις, ώστε να απαντήσει στο οικονομικό πρόβλημα της αυτοδιοίκησης.

Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι μόνο οικονομικό. Για να μπορούμε να μιλάμε για διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να συμφωνήσουμε πως αναφερόμαστε στη μεταρρύθμιση του συνόλου των διοικητικών μηχανισμών της χώρας. Δεν εννοούμε το κράτος με τη στενή ή ευρεία έννοια του μόνο, αλλά και όλους τους μηχανισμούς της Αυτοδιοίκησης.

Αλίμονο και αν η διοικητική μεταρρύθμιση περιοριστεί στους δύο Βαθμούς Αυτοδιοίκησης, χωρίς να συμπεριλάβει και τον κεντρικό κορμό των διοικητικών μηχανισμών, του κεντρικού κράτους. Τότε, απλά θα αναπαράγουμε το διοικητικό πρόβλημα, χωρίς να δώσουμε ουσιαστική ώθηση στους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης.

Η ξεκάθαρη άποψη του ΠΑΣΟΚ λοιπόν, είναι ότι η διοικητική μεταρρύθμιση είναι πρώτα από όλα ο βαθύς, ριζοσπαστικός και δημοκρατικός μετασχηματισμός του κεντρικού κράτους. Αν δεν αλλάξουμε το κεντρικό κράτος, τότε δεν πρόκειται να βοηθήσουμε και την Αυτοδιοίκηση.

Διοικητική μεταρρύθμιση δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι η γεωγραφική αναοριοθέτηση των δήμων, διατηρώντας το ίδιο οικονομικό καθεστώς που μετατρέπει τους Δημάρχους σε επαίτες προς το κεντρικό κράτος-φοροσυλλέκτη.

Η διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να δίνει απαντήσεις στην ουσιαστική διοικητική και οικονομική αποκέντρωση. Η αυτοδιοίκηση πρέπει να αποκτήσει επάρκεια σε διοικητικά, τεχνικά και οικονομικά μέσα. Μόνον έτσι θα αποκτήσει την δυνατότητα ποιοτικής και γρήγορης παροχής υπηρεσιών προς τους πολίτες. Αντίθετα με ότι συμβαίνει σήμερα, όπου την αποκλειστική ευθύνη όλων των υπηρεσιών την έχει το κεντρικό κράτος, με τις γνωστές συνέπειες της ταλαιπωρίας και των δυσλειτουργιών που ταλαιπωρούν τους πολίτες στην καθημερινότητα τους.

Μιλάμε λοιπόν για μια ολοκληρωμένη επέμβαση που ξεκινά από το κεντρικό κράτος και καταλήγει στους δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης, με στόχο την παροχή γρήγορων και ποιοτικών υπηρεσιών για τον πολίτη.

Πρέπει να στοχεύουμε στην φορολογική αποκέντρωση, και τούτο μπορεί να γίνει άμεσα. Μακροπρόθεσμα, εξετάζουμε την φορολογική αυτοδιοίκηση, η οποία χρειάζεται συνταγματική αναθεώρηση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι σαφώς προσδιορισμένοι πόροι της αυτοδιοίκησης, εγγράφονται σε ειδικό κωδικό του προϋπολογισμού και αποδίδονται χωρίς διαχείριση από το κεντρικό κράτος στους φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Σε αυτή τη βάση πρέπει να συζητάμε για την πραγματική διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας, ώστε σε σύντομη μεταβατική φάση, να είμαστε σε θέση να επιλύσουμε τις βασικές τεχνικές, οικονομικές και διοικητικές δυσλειτουργίες του παρόντος, ώστε να μην μεταφέρουμε στην επόμενη διοικητική μεταρρύθμιση τα προβλήματα της πρώτης.

Σε ότι αφορά στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση η θέση μας είναι επίσης ξεκάθαρη. Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει εκλεγμένο Περιφερειακό Συμβούλιο και εκλεγμένο Περιφερειάρχη. Διαφωνούμε κάθετα με την θέση της Κυβέρνησης ότι ο Περιφερειάρχης πρέπει έμμεσα να εκλέγεται από το «συλλογικό όργανο». Άρα λοιπόν, Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, ενιαία Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, εκλεγμένο Περιφερειακό Συμβούλιο, εκλεγμένος Περιφερειάρχης και οι σημερινές Νομαρχίες παραμένουν ως διοικητικές αποκεντρωμένες μονάδες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Το ΠΑΣΟΚ, βλέπει καταρχήν θετικά τη δημιουργία μιας ανεξάρτητης Αρχής, διορισμένη με συμφωνία των πολιτικών κομμάτων, η οποία θα λειτουργεί υπεράνω του ελέγχου άλλων θεσμών, ώστε η γεωγραφική αναοριοθέτηση των Δήμων, να γίνει με βάση σαφώς προσδιορισμένα και αντικειμενικά γεωγραφικά κριτήρια. Βέβαια η Κοινωνική διαβούλευση πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Τα βασικά κριτήρια είναι τα εξής:

Πληθυσμιακά: πρέπει να ληφθεί υπόψη η πυκνότητα του πληθυσμού στους νέους Δήμους και η σχετικά ομοιόμορφη κατανομή.

Κοινωνικά: να είναι σχετικά κοινωνικά συμπαγείς περιοχές, οι οποίες κατά το δυνατόν να έχουν κοινές πολιτισμικές καταβολές και παραδόσεις.

Οικονομικά: να ελαχιστοποιηθούν κατά το δυνατόν οι οικονομικές ανισότητες εντός των ορίων των Δήμων, με σκοπό να αποφευχθούν ενδοπεριφερειακές ανισότητες.

Γεωγραφικά: να αποτελούν ένα κατά το δυνατόν συμπαγές γεωγραφικό σχήμα, με σαφή σύνορα και δυνατότητα ενδο-επικοινωνίας των Πολιτών που ανήκουν σε αυτούς τους Δήμους.

Συμμετοχή των Πολιτών: να υπάρχει ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης όλων των Πολιτών στις υπηρεσίες του Δήμου με σχετικά το παρόμοιο κόστος.

Αναπτυξιακά: να υπάρχουν οι απαραίτητες εσωτερικές δομές στους Δήμους, για να βρίσκονται σε αναπτυξιακή ετοιμότητα ούτως ώστε για να εκμεταλλευθούν κατάλληλα τις απαραίτητες αναπτυξιακές προοπτικές.

Τέλος, σε σχέση με την σύσκεψη που συγκάλεσε ο συνάδελφος βουλευτής της Ν.Δ. Ν. Δένδιας, με θέμα τον Καποδίστρια ΙΙ.

"Θέλω να είμαι ξεκάθαρη. Η σύσκεψη αυτή ήταν πέρα ως πέρα προσχηματική, ανεύθυνη και κενή περιεχομένου. Ξεκαθαρίζω το γιατί. Το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης, πολλές φορές μέχρι σήμερα έχει ανακοινώσει αλλά και δεσμευτεί ότι θα φέρει συγκεκριμένη πρόταση για την διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας, χωρίς μέχρι σήμερα να το έχει πράξει.

Εξάλλου, προϋπόθεση για να υπάρξει διοικητική μεταρρύθμιση και βέβαια Καποδίστριας ΙΙ, είναι η ύπαρξη συγκεκριμένου νομοσχέδιου, το οποίο μέχρι σήμερα δεν υπάρχει. Δεν υπάρχει καν προσχέδιο.

Συμπέρασμα: Οι κατά καιρούς διαρροές στον τύπο ότι η Κυβέρνηση προωθεί τον Καποδίστρια ΙΙ, είναι απλά και ξεκάθαρα ένα μεγάλο ψέμα, πίσω από το οποίο προσπαθεί να κρύψει την αδυναμία της αλλά και την ουσιαστική έλλειψη πολιτικής βούλησης, για την προώθηση της διοικητικής μεταρρύθμισης της χώρας, με διοικητική και οικονομική αποκέντρωση.

Και όλα τούτα γιατί η κυβέρνηση δεν έχει όραμα, δεν έχει πρόταση, δεν έχει επίσημη θέση για τον Α’ και Β΄ βαθμό αυτοδιοίκησης. Εξαιτίας αυτού, παραμένει σταθερά προσκολλημένη στην λογική του συγκεντρωτικό κεντρικού κράτους.

Και σε αυτήν την περίπτωση, η Κυβέρνηση, έχει αποδείξει πολλάκις ότι αποτελεί τον πλέον αναξιόπιστο συνομιλητή, για αυτό και την καταγγέλλουμε.

Ομοίως και κάθε στέλεχος της το οποίο όχι μόνο δεν λέει την αλήθεια στους πολίτες, αλλά προβαίνει σε κινήσεις φτηνού εντυπωσιασμού, όπως έπραξε ο συνάδελφος βουλευτής Ν. Δένδιας την προηγούμενη εβδομάδα.

Εξάλλου, είναι πολύ επικίνδυνο να υποθέσουμε ή να δεχθούμε ότι ο κ. Δένδιας δεν γνωρίζει.

Ως εκ τούτων, απευθύνομαι ευθέως στο συνάδελφο βουλευτή Ν.Δ. κ. Ν. Δένδια, ο οποίος, αντί να προβαίνει σε κινήσεις πανικού, συγκαλώντας αυτή τη σύσκεψη, παραπλανώντας συνειδητά του αυτοδιοίκητικούς φορείς της Κέρκυρας, οφείλει να μας δώσει σαφείς απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα. Απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα, τις οποίες όφειλε να δώσει και στους δημάρχους της Κέρκυρας.

1. Γιατί η Κυβέρνηση δεν έχει ικανοποιήσει τα ελάχιστα συμφωνηθέντα για τα οποία δεσμεύτηκε απέναντι στην ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ;
2. Γιατί δεν έχει δώσει καμία από τις επτά ετήσιες δόσεις του ποσού των χιλίων επτακοσίων εκατομμυρίων ευρώ, έστω και αν είχε δεσμευτεί ότι θα τα δώσει μέχρι 30 Αυγούστου 2008;
3. Γιατί δεν έχει δώσει τα 250 εκ. ευρώ, τα οποία είχε υποσχεθεί για την μετακίνηση των μαθητών, για οδικό δίκτυο κ.ο.κ., ενώ έχει δώσει μόνο 70εκ.
4. Τι έχει να μας πει για την δέσμευση της Κυβέρνησης σύμφωνα με την οποία το 90% των εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας θα αποδοθούν στους δήμους; Πότε θα υλοποιηθούν αυτές οι δεσμεύσεις.
5. Γιατί τελικά ο κ. Αλογοσκούφης αρνείται να εντάξει την πρόβλεψη αυτών των οικονομικών δεσμεύσεων στο νέο προϋπολογισμό που θα καταθέσει στις αρχές Οκτωβρίου;

Τέλος, σύμφωνα με όλα τα παραπάνω, κάνουμε ξεκάθαρο προς κάθε κατεύθυνση, ότι το ΠΑΣΟΚ σε καμία περίπτωση δεν συζητάει για τη γεωγραφική αναοριοθέτηση των δήμων (Καποδίστρια ΙΙ), εάν δεν ικανοποιηθούν όλες οι προαναφερόμενες βασικές προϋποθέσεις."»

Δεν υπάρχουν σχόλια: